Cenu produktu propočítejte velmi důkladně
Když začínáte podnikat, samozřejmě pracujete v rámci určité ekonomické vize. Je celkem samozřejmé, že nemůžete nabízet například prvotřídní exkluzivní služby za nízkou cenu. Je tedy zapotřebí si ujasnit jakého máte vlastně cílového zákazníka. Jedná se o člověka, který chce co nejlepší produkt, nebo se spíše jedná o člověka, pro kterého je důležitá kvalita? Podle toho totiž nastavíte také celkovou provozní strategii.
Cenu produktu propočítejte ještě jednou
Při nastavování ceny byste si měli uvědomit, že musíte počítat nejen s náklady na dopravu, skladování, započítat energie, platy pracovníků, ale musíte zohlednit také potenciální prostoje například pro období, když je méně zakázek a trhu se tolik nedaří. Ono je to totiž tak, když není práce, přesto musíte zaměstnanci platit, když je práce přesmíru, musíte pracovníkům proplácet přesčasy, takže tak jako tak jste v nevýhodě.
Prostoje zaměstnanců
Zde se také nabízí otázka, co s neplánovanými prostoji zaměstnanců? Určitě Vás jako podnikatele irituje představa, že pracovník z osmi hodin, které mu platíte, ve skutečnosti odpracuje například pět, ale nic s tím nenaděláte. Asi by opravdu stálo za to, zjistit, jaká je skutečná kapacita odpracovaných hodin. Na druhou stranu si uvědomte, že nemůžete nastavovat normy, jako tomu bylo třeba v normalizačních letech, kdy se od pracovníků vyžadoval výkon hodně nad sto procent. Opravdová efektivita je totiž přímo úměrná pohodě. Nepočítejte s tím, že pracovník bude podávat dlouhodobě kvalitní výkon, pokud si nestihne zajít ani na záchod a nasvačit se. Určité prostoje jsou určitě žádoucí. Vždyť i vy určitě víte, že někdy uděláte během hodiny více práce než za celý den. Čas je při práci hodně relativní. Proto dbejte na to, aby byli pracovníci v pohodě. Na druhou stranu, pokud jsou prostoje opravdu příliš dlouhé, bylo by vhodné se zamyslet, co s tím? Co třeba minimalizovat počet pracovníků na HHP a využívat spíše externí pracovníky?